Драстично повишаване на цените на автомобилните чипове Leave a comment

Китайската автомобилна индустрия продължава да изпитва затруднения, свързани с глобалния недостиг на чипове. Това съвсем логично води и до повишаване на цените на полупроводниците.

Преди време главният изпълнителен директор на “XPeng” Хе Сяопен се оплака, че това повишаване е достигнало до на 100 пъти от първоначалната цена. Но най-големият виновник за резкия скок са доставчиците. Те съвсем умишлено влияят върху крайната цена, която накрая се плаща от клиентите.

За това потвърждава и Ричард Ю, ръководител на “Huawei Consumer Business Group”, който твърди, че ако преди един чип е бил с цена между $1,5-2,99, то сега тя е скочила до около $375.

Според доклад от доставчика на данни за прогнозиране на автомобилите “AFS”, именно заради недостига на чипове, в световен мащаб са произведени около 1,69 млн автомобила по-малко до май 2022 година. Това води до съвсем умишлено манипулиране на цената на чиповете от страна на някой производители.  

Сред други основни проблеми, влияещи върху крайната цена са и минералите, използвани в тяговите акумулатори. Тяхната цена продължава да поскъпва, което води до завишени крайни цени на автомобилите на финалната права. Дори в момента, според Фриман Шен, Шеф на “WM Motor” цената на автомобилните чипове не само продължава да се покачва, но и задминава стойността на тяговите батерии.

Китайското производство на автомобили в страната продължава да отчита спад, заради поредната COVID вълна, а това и в бъдеще ще определя все по-високата цена на автомобилните чипове за индустрията.

Може би този проблем ще се окаже решение за някой производители. В стремежът си страната да се превърне в независещ от партньорите си, производител на автомобилни чипове, все повече ще се инвестира в собствена поточна линия. Остава обаче неизяснен въпроса за придобиването на някой ключови технологии. Но и това в скоро време може бързо да се разреши.

Въпреки, че Китай е най-големият автомобилен пазар в света, близо 95% от чиповете се изнасят към чужбина. Също така мнозина китайски производители безуспешно се опитват да създават чип със стабилна производителност и докато не бъде създаден такъв, страната ще продължава да разчита на чуждестранната технология за нуждите на автомобилната си индустрия.

Напишете коментар