Най-големите производители на чипове в Япония са изправени пред недостиг. Но не на така ценните в последните години полупроводници, а на инженери. А в следващите 10 години изглежда, че кризата в страната ще се задълбочава.
Според данни на местната индустрия, на страната и трябват близо 35 000 инженери, но за съжаление тези ценни кадри липсват на трудовия пазар. Този проблем удря сериозно по правителствените амбиции да съживи местната индустрия за чипове.
В момента гигантите “TSMC” и “Sony” строят завод на стойност 8,6 милиарда долара в Кюшу, а за да заработи производствената линия се търсят около 1700 работници. Такива обаче липсват. Въпреки това правителството изяви готовност да им изплати субсидия от 3,5 милиарда долара за фабриката.
Въпреки, че по данни на местното Бюро по труда, през 2021 година са регистрирани 240 000 подходящи за работа работници на възраст между 21 г и 44 г години, желаещи да работят в тази сфера липсват. Проблемът е, че завършващите средното и висше образование в страната, фокусират повече върху IT индустрията и точните науки като програмиране. А това отклонява вниманието им към друга също толкова важна сфера като инженерните науки.
Особено важна част за функционирането на полупроводниковата индустрия. Това води до голяма конкуренция между най-добрите фирми в света за японски кадри от инженерния сектор. В допълнение, финансовата криза от 2008 година доведе до отлив на желаещи да изучават инженерни науки. Друг проблем е, че имащите знанията и уменията, се преквалифицираха в други сектори. Затова правителството търси начини как да задържи кадрите си в страната, за да бъде конкурентноспособна на другите държави.
Страната сключи меморандум със САЩ за взаимопомощ и подготовка на опитни кадри. А големите японски компании като “Sony” също се включват като имат амбициозната цел да започнат собствена подготовка на инженерни кадри. Това ще помогне на страната да се справи с този проблем.
Планира се до 2030 година страната да налее милиарди в изграждане отново на своята полупроводникова индустрия, за да възвърне загубения си пазарен дял.