Водещите технологични компании решиха да се присъединят към единния кодекс на ЕС за борба с дезинформацията. Решението идва на фона на настояването от страните-членки за по-ефективно проследявани и премахване на пропагандните и фалшиви новини онлайн. Сред участниците в кодекса попадат и гиганти като Facebook, Twitter, Google, Microsoft и TikTok.
Чрез актуализиране на кодекса за дезинформация, IT гигантите ще бъдат принудени да блокират, ограничават и дори премахват вредното съдържание на новини и реклами. Също така те ще са задължени да създават “надеждни индикатори” от проверени новинарски потоци, даващи истинска и реална информация за случващото се по редица важни въпроси, в т.ч и войната в Украйна и Covid-19.
Това е поредният опит на съюза да контролира прекомерната власт, която имат големите технологични компании.
И досега подобни платформи за проверка на надеждността на информацията съществуваха, но за всяка отделна страна-членка на ЕС. Но сега идеята е съюзът да покаже сплотеност и заедно страните да действа като едно цяло на институционално и глобално равнище. Досега подобен кодекс съществуваше от 2018 година, но само на хартия. Войната в Украйна подпомогна тази идея да започне да се превръща в реалност.
Кодексът е част от “Закона за цифровите услуги”, който цели да принуди водещите технологични компании да следят и контролират езика на омразата или съдържанието с насилие, което често потребители качват в техните платформи. Законът трябва да влезне в сила през 2024 година. Той предвижда, че платформи, които не спазват правилата, рискуват да бъдат глобени с до 6% от глобалния им оборот.