В наши дни интернет продажбите и услугите са задължителни за всеки бизнес, а не просто допълнение.
Затова мнозина доставчици създават свой собствени магазини, но някой не са сигурни изобщо от къде да започнат.
Но, те срещат редица предизвикателства и не могат да решат коя е най-добрата платформа за развитието на техния бизнес.
В следващите редове ще разгледаме различните видове онлайн магазини.
Точно както в реалния живот, дигиталния свят също има различни групи от хора, които продават своите продукти онлайн. Тези групи са категоризирани като:
C2C – От един човек на друг
Този модел е много популярен в интернет и означава “Consumer2Consumer”. Т.е тук имаме транзакции, извършвани между двама потребители. Тук артикулите имат стойност, доста над продажната и се препродават между потребителите.
В повечето случай това са стоки втора употреба и има множество платформи, които улесняват взаимодействието между потребителите и продаването им. Сред най-известните са: “eBay” и “Craiglist”.
Какви са плюсовете и минусите на този конкретен метод на продажба?
Предимства:
- Не е необходимо да търсите клиенти, когато вече има съществуваща аудитория на пазара.
- Няма нужда да харчите ресурси за създаване на платформа за електронна търговия, което може да бъде голямо предимство за случайни продажби.
Недостатъци:
- Някой платформи удържат процент при продажба. На такъв принцип работи примерно “Еbay”.
- В случай, че продавачът не предлага опции за онлайн плащане, той ще трябва да прехвърли продажбата на друга допълнителна платформа без никакви гаранции.
- За бизнеса не е идеално да се използват непрофесионални инструменти или платформи, които имат ясни функционални ограничения.
B2B – От бизнес към бизнес
Този вид проджби не са толкова популярни, както C2C или B2C решенията. Те включват изключително бизнеси, продаващи на други бизнеси.
В случай на търговия на едро или насочване към фирми като клиенти е важно да се гарантира, че е включена цялата информация. Това ще помогне за предоставянето на възможно най-доброто обслужване.
Имате възможност да използвате съществуващи платформи или да изградите онлайн магазин въз основа на вашата целева аудитория и естеството на вашия бизнес.
B2C – От бизнес към клиент
Това е най-широко използваният модел на продажба. Представлява бизнес, който продава продукти и услуги на крайните клиенти. При този тип бизнес имаме персонализирана платформа за електронна търговия, която позволява на продавача да я управлява изцяло и да продава директно на клиенти без участие на трета страна.
Този подход предлага няколко предимства:
- Без комисионна при продажбата, което оказва влияние и върху крайната печалба.
- Повече професионализъм и персонализиране на сайта.
- Имате пълна независимост и контрол над вашите продажби, което ви дава свободата да вземате всички решения.
Но, мнозина стартиращи бизнеси се обезсърчават, заради високите разходи и предизвикателството при управлението на самия магазин, което е напълно нормално за този тип бизнеси.
Макар, че в предишната тема разглеждахме какви са предимствата и недостатъците на всяка от платформите за продажби, днес отново ще си ги припомним, за да можете бързо и лесно да се ориентирате и направите правилния избор коя от тях най-ясно отговаря на вашата бизнес визия.
“WooCommerce”
Това е най-популярната платформа за онлайн търговия. Представлява всъщност плъгин за WordPress, система за управление на съдържанието (CMS). Най-добрата платформа за хора без технически опит. Тъй като е платформа с отворен код, WooCommerce непрекъснато се развива и подобрява с няколко плъгина, разработени в световен мащаб, за да включват по-желани функции. Това го прави чудесно решение за фирми, които искат да подобрят своя магазин за електронна търговия. Освен това този инструмент е напълно безплатен, което е високо ценено от продавачите, които трябва да наблюдават своите онлайн продажби, за да изчислят онлайн печалбите си.
“Shopify“
Две от най-популярните платформи да “WooCommerce” и “Shopify”, но макар общите си черти, имат и някой различия.
Докато “WooCommerce” е CMS безплатна система с отворен код, то “Shopify” е вид услуга, където продавачите могат да ползват срещу месечен абонамент. Но, това не бива да ви плащи, защото е инвестиция, която се изплаща във времето.
Най-евтиният вариант започва от €21/месец, докато най-скъпият може да стигне до €289/месец.
Основната разлика тук е, че “Shopify” ви предоставя възможност за директен съпорт и поддръжка, когато имате нужда, докато “WooCommerce” предоствя онлайн документация, с която е добре да се запознаете. Именно, на това се дължи по-голямата популярност на “Shopify” пред останалите конкуренти, въпреки високата цена.
“Magento“
Платформата “Magento” е още един добър избор, но донякъде. Първо да уточним какво представлява. Тя е с отворен код и си струва да я погледнете, ако търсите алтернатива на споменатите по-горе платформи.
Все още предлага безплатна версия, която може да бъде надстроена с плъгини, подобно на “WooCommerce”. Съществува и вариан за добавяне на “Adobe Commerce”, която преди беше и платена версия. Преди беше известна под името “Enterprise”, преди “Adobe” да я закупи.
Макар, че може да ви се струва скъпо да инвестирате в този вариант, инвестицият си заслужава, заради множеството допълнителни функции, директната поддръжка и ще е от полза за всеки бизнес. Но, въпреки това е по-непопулярна платформа, за разлика от “WooCommerce”.
“Wix”
Платформата “Wix” е по-рентабилната версия на “Shopify”. Платформата не изисква закупуване на хостинг услуга или инсталиране на програма с отворен код. Това е самостоятелна услуга, която хоства уебсайтовете на потребителите на свои собствени сървъри.
Платформата отговаря на нуждите на няколко уебсайта извън електронната търговия и съответно предоставя пакети. За онлайн продажби наличните пакети варират от €17/месец до €35/месец, в зависимост от изискванията.
Очевидно е, че по-евтиният вариант идва с по-малко ресурси, но някои потребители всъщност го предпочитат заради страхотната клиетска поддръжка.
Сравнение и заключение
По отношение на техническата поддръжка, платформите “Shopify” и ‘Wix” предлагат по-добра поддръжка. От друга страна, безплатните CMS системи като “WooCommerce” се възползват от ресурсите на общността, където всеки допринася при проблеми, въпроси или добавяне на функции, благодарение на отворения си код.
Що се касае до сигурността, “Shopify” е най-добрата услуга със само 2 уязвимости, след нея се нарежда на второ място по сигурност “WooCommerce” с едва 20 уязвимости, докато “PrestaShop“ има 77, а “Magento” има 221.
Нека погледнем и гъвкавостта, “WooCommerce” се откроява поради природата си с отворен код и широката гама от теми и плъгини, налични на пазара.
Може би вече сте разбрали, че не е лесно да изберете най-добрата платформа за електронна търговия, тъй като тя варира в зависимост от индивидуалните изисквания. Ако търсите пълен контрол върху вашия бизнес и безплатен, гъвкав и адаптивен инструмент, тогава “WooCommerce” е отличен избор.
Ако имате по-голям бюджет за уебсайта си, тогава може да предпочетете да използвате платформа като “Shopify”. Въпреки това, ако бюджетът ви е по-нисък, има други налични опции.