Според предварителните данни на “International Data Corporation” (IDC), продажбите на смартфони в световен мащаб отчитат спад от 8,9% на годишна база за първото тримесечие на 2022 година. Това е трети пореден спад, като според анализаторите резултатите трябваше да бъдат малко по-оптимистични.
За периода януари- март в света са продадени 314 млн. т.н “умни устройства”. Продажбите са с 9% по-ниски спрямо предходната година, като тогава търговците успяха да продадат 345 млн. устройства.
Според директора на IDC Набил Попал, тези данни не трябва да ни изненадват. Те се дължат на редица фактори. Но най-главните сред тях са забавените доставки, трудностите при логистиката, недостига на редица компоненти, в т.ч и чипове и не на последно място настоящата икономическа и политическа криза. Това принуждава редица производители да преосмислят фирмената си стратегия за тази година и да бъдат по-консервативни в крайните си оценки за финансовите резултати.
Остават несигурни пазарите в Централна и Източна Европа, като там спадът е с 20% за първото тримесечие на тази година (2022 г), следвани от Тихоокеанския регион, в т.ч и Азия, където спада е около 13% .
Но нега погледнем и какво е положението с големите играчи на световния пазар. Лидер продължава да е южнокорейският гигант Samsung с 24%, следван от Apple с 18%, а в подножието на челната тройка е Xiaomi, на които е отреден дял от 12,7%.
Именно първите две компании сякаш се ориентират най-добре в настоящата ситуация и успяват засега да избегнат задълбочаване на кризата. Не само това, но Samsung и Apple успяват да държат под контрол всичко по веригата на доставките, което им дава преимущество пред конкурентите. Въпреки негативната засега тенденция, анализаторите виждат в нея само краткосрочен проблем. По-скоро гледат на това като крачка назад, преди засилване към големия скок. Дали прогнозите им ще се оправдаят, ще разберем в края на тази година.