Наред с плаващите пазари по делтата на река Меконг във Виетнам, могат да се видят и още едни интересни технологични творения. Става въпрос за първите в света полуавтономните кораби “Intercepto”. Но тяхната задача не е превозването на ценни товари, а извършват много по-отговорна дейност. Чистят реката от разнообразието от изхвърлените боклуци. Те са разработени от неправителствената организация ”Ocean Cleanup”, която използва събраните пластмасови боклуци, за рециклиране и повторно използване в индустрията. Роботизираните кораби използват слънчевата енергия, за да захранват батериите си.
В задната част има 6 контейнера, а специален конвейер сортира и разпределя във всеки контейнер боклука според вида му. Благодарение на вградени сензори, при напълване на един контейнер, се зарежда автоматично друг и така не се препълва повече от необходимото.
Въпреки, че подобен робот-чистач идва солено, с цена от 500 000 долара, засега учените не са намерили по-подходяща алтернатива, за премахване на все по-натрупващия се боклук в редица страни по света.
Според една от природозащитници групи, наречена “Break Free From Plastic”, която буквално брои различни етикети, най-активният замърсител е “Coca-Cola” и то за четвърта поредна година. След нея се нареждат “Pepsi”, “Unilever” и “Nestlé”. Въпреки, че тези компании се рекламират като “зелени”, те продължават с безобразното замърсяване на моретата и океаните. Според независим доклад на редица природозащитни организации, голяма част от известните технологични компании изпращат боклуците си за рециклиране именно на територията на Виетнам.
Еколози години наред алармират, че пластмасовите отпадъци превишават в пъти популацията на риба и че в следващото десетилетие редица морски обитатели може и да изчезнат като познат вид.
Компанията “Coca-Cola” е поела ангажимент, че до 2025 година ще премине изцяло на “зелена” територия, като се постарае всяка четвърта бутилка да бъде годна за обратно рециклиране.
От ”Ocean Cleanup” вече призоваха все повече компании да прибягнат до биоразградими продукти в портфолиото си, с цел намаляване на масовото замърсяване.
Най-присърце взимат мисията на чистачите на световните океани от хитовата банда Coldplay, които в бъдеще ще се постараят да популяризират идеята за по-чисти океани, без пластмаса, за да можем да оставим една по-чиста природа и за следващите поколения.